AI biedt kansen in transport

Total Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space][grve_title title=”Uw kostprijs berekenen” heading_tag=”h4″ heading=”h4″][vc_column_text]Overstappen op batterij elektrische vrachtwagens (BEV), is dat lonend? Met het Total Cost of Ownership-model (TCO-model) kunt u een inschatting maken van de kosten van een heavy-duty BEV (vrachtvoertuigen van 3,5 ton of meer) over de hele levenscyclus.

Met dit TCO-model is het mogelijk snel een kostprijs te berekenen van een BEV en die af te zetten tegen een dieselvariant. Door vervolgens te draaien aan een aantal “knoppen” van het model, zoals verwachte levensduur van de vrachtwagen, de omvang van subsidies te variëren of de hoogte van dieselprijs c.q. energieprijs aan te passen, kan direct de invloed daarvan op de kostprijs worden vastgesteld.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1602854390415{background-color: #d9e5f4 !important;border-radius: 5px !important;}”][vc_empty_space][grve_title title=”Download het TCO-model” heading_tag=”h4″ heading=”h4″][vc_column_text]

Regelmatig verschijnt een update van het TCO-model. Om u hiervan op de hoogte te stellen, vragen wij uw contactgegevens. Uw contactgegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt.

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_column_text]

Aan de slag met het TCO-model

Download hier de handleiding om aan de slag te gaan met het TCO-model.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row heading_color=”light” bg_type=”color” font_color=”#ffffff” bg_color=”#97c141″][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space height=”16px”][grve_title title=”Hoe werkt het TCO-model?” heading_tag=”h4″ heading=”h4″][vc_column_text]In het TCO-model wordt niet alleen gekeken naar de aanschafprijs van het voertuig, maar naar het totale kostenplaatje (TCO) inclusief laadinfrastructuur. Dit alles over de volledige levensduur op basis van de huidige stand van de techniek. Vragen die in het model beantwoord worden:

  • Hoe groot is het verschil in kosten per km of per uur?
  • Wat is de invloed van wijzigende kosten voor laadinfrastructuur of dalende aanschafprijzen van elektrische vrachtwagens bijvoorbeeld als gevolg van lagere batterijprijzen?
  • Is met subsidies een omslagpunt te bereiken en is dat reëel?
  • Wat is de invloed van extra belastingen op het rijden met dieselvoertuigen?

Bekijk de video hiernaast voor een sessie waarin het TCO-model toegelicht wordt.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”16px”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space height=”96px”][grve_video video_link=”https://youtu.be/PZfCW6kgfGQ”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][grve_title title=”Achtergrond ontwikkeling TCO-model” heading_tag=”h4″ heading=”h4″][vc_column_text]Aan de hand van een aantal scenario’s brengt Panteia, met het in opdracht van de Topsector Logistiek ontwikkelde rekenmodel ‘TCO-Vracht’, het huidige kostprijsverschil in beeld tussen batterij elektrische en dieselvrachtwagens. Er is een breed gedragen model opgezet, gebaseerd op bestaande kennis en inzichten. Dit is gedaan door een inventarisatie uit te voeren naar de eisen van een TCO-model, waarbij transportondernemers, toeleveranciers en andere relevante partijen betrokken zijn. Panteia heeft dit model op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgebreid met een brandstofcel gebaseerd op waterstof. De update van het TCO-model is verschenen in januari 2021.

Hoewel de kosten van de inzet van vrachtvoertuigen de kern vormen, wordt ook de jaarlijkse uitstoot van vervuilende stoffen met het model berekend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar CO2, PMx en NOx. De uitstoot wordt ‘Well-to-Wheel’ vastgesteld. Dat betekent dat aan elektrische vrachtvoertuigen die gebruik maken van grijze stroom ook CO2- en NOx-emissies wordt toegerekend.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][grve_title title=”Veelgestelde vragen” heading_tag=”h4″ heading=”h4″][vc_tta_accordion c_icon=”chevron” active_section=”0″ collapsible_all=”true”][vc_tta_section title=”Waar kan ik mijn vragen en opmerkingen plaatsen?” tab_id=”1601384049144-d010a25c-8b20″][grve_title title=”Dit kan via: TCO-Vracht@Panteia.nl” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Wat is de mening van de brancheorganisaties zoals TLN, evofenedex, RAI?” tab_id=”1601384049158-1fed4ef7-89ae”][grve_title title=”Deze organisaties ondersteunen het TCO-model.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Is het model aanpasbaar naar andere voertuigen?” tab_id=”1601384173719-cf689771-cf1a”][grve_title title=”Naar behoefte kan het TCO-model uitgebreid worden met andere voertuigtypen. Daarvoor moet wel een aanvullende dataverzameling plaatsvinden.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Worden de fiscale regelingen (MIA, Vamil, e.d.) meegenomen in de TCO-tool?” tab_id=”1601384322279-297a1af4-1398″][grve_title title=”Fiscale en andere subsidieregelingen zijn in de huidige versie van het TCO-model samengevat onder het kopje “Subsidies”. De gebruiker van het model moet dus zelf het subsidiebedrag uitrekenen.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Houdt het TCO-model rekening met de extra vervuiling die komt kijken bij het fabriceren van elektrische voertuigen (t.o.v. dieselvoertuigen)?” tab_id=”1601384390204-cad22efc-47a5″][grve_title title=”Nee, uitsluitend wordt de jaaremissie berekend van CO2, NOx en PMx.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Is ook naar de TCO van bestelwagens gekeken?” tab_id=”1601384541436-0962f73f-32f3″][grve_title title=”Nee, in het TCO-model zijn uitsluitend vrachtvoertuigen opgenomen van 3,5 ton of meer.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Worden de data die in het model gebruikt worden geactualiseerd?” tab_id=”1601384573329-ae8bbf19-e11e”][grve_title title=”Ja, deze worden periodiek geactualiseerd. Naar verwachting 2 keer per jaar.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Zijn hogere verzekeringspremies en hogere rentekosten van elektrische voertuigen ook meegenomen in het TCO-model?” tab_id=”1601384623547-83986290-c7ce”][grve_title title=”Jazeker, ook voor deze kostencategorieën wordt een onderscheid gemaakt voor elektrische en dieseluitvoeringen.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Zijn de service- en onderhoudskosten van de charger/laadpaal meegerekend?” tab_id=”1601384652403-da5fc5d3-c664″][grve_title title=”Jazeker, deze kosten maken een belangrijk onderdeel uit van het TCO-model.” heading_tag=”h6″ heading=”link-text”][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”color” footer_feature=”yes” bg_color=”#23bcdb”][vc_column][vc_empty_space height=”16px”][grve_title title=”Nieuws” heading_tag=”h4″ heading=”h4″][grve_blog blog_style=”carousel” heading_tag=”h6″ heading=”h6″ excerpt_length=”0″ hide_excerpt=”yes” posts_per_page=”5″ items_per_page=”5″ auto_play=”no” categories=”112″][/vc_column][/vc_row]