Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Stimulans voor samenwerken in Service Logistiek

Aanmelden voor

Stimulans voor samenwerken in Service Logistiek

Stimulans voor samenwerken in Service Logistiek

03 augustus 2016

Leestijd ± 3 minuten

Samenwerken schept nieuwe mogelijkheden om het marktaandeel te vergroten, het dienstenpakket uit te breiden of de dienstverlening te verbeteren. Om succesvol te zijn in servicelogistiek is flexibiliteit en diversiteit een must. Vooral MKB laat hier kansen liggen. De Topsector Logistiek wil samenwerking in service logistiek stimuleren en biedt bedrijven ondersteuning aan om tot samenwerking te komen.

Prijsvraag samenwerken in service logistiek

De Topsector Logistiek streeft naar logistieke innovatie en samenwerking. Als stimulans is een prijsvraag in voorbereiding. Het doel van deze prijsvraag is het realiseren van meerdere succesvolle service logistieke samenwerkingen. Hierbij denkt de Topsector aan consortia van minimaal 3 bedrijven, zowel asset owners als service providers. Samenwerking zal vaak bestaan uit het voeren van collectieve regie en het poolen van resources, zoals spare parts, monteurs, opslagsystemen, gereedschappen en data. Andere vormen van innovatieve samenwerking worden niet uitgesloten. De prijsvraag is begin 2017 voorzien. Via deze prijsvraag kunnen consortia extra ondersteuning verkrijgen. In de aanloopperiode wordt informatie gegeven en kunnen potentiele consortia hulp krijgen bij het initiëren van hun samenwerking. De aanloopperiode wordt ook gebruikt om de prijsvraag af te stemmen op de behoeften van potentiële deelnemers.

Topsector logistiek zet prijsvraag in

In de Topsector Logistiek wordt veel onderzoek gedaan naar innovatieve concepten binnen service logistiek. Vaak zijn de resultaten vrij wetenschappelijk. Dat maakt het voor deelnemende bedrijven en vooral mkb-bedrijven lastig deze in de praktijk toe te passen. Een les die echter uit alle onderzoeken kan worden getrokken is het belang van samenwerken. Met een prijsvraag moedigt de Topsector Logistiek bedrijven aan om met concrete samenwerkingsinitiatieven aan de slag te gaan

Voorbereiding start al dit najaar

Districon verricht de voorbereiding van de prijsvraag. In dat kader start in september een informatieronde om bedrijven te interesseren voor het programma. Vooral de deelname van mkb-bedrijven wordt gestimuleerd. Potentiële consortia kunnen ter voorbereiding op deelname aan de prijsvraag in het najaar ondersteuning krijgen om hun plannen concreet te maken. Begin 2017 start de prijsvraag.

Om bedrijven de kans te bieden zich te oriënteren, zijn zes regionale informatiebijeenkomsten voorzien. Geïnteresseerde bedrijven kunnen vervolgens ondersteuning krijgen om de samenwerking verder uit te werken. De ondersteuning is vrijblijvend en kent verschillende vormen. Een netwerk van ervaren Service Logistieke managers is beschikbaar om te helpen bij het vinden of banaderen van partnerbedrijven. Een opstartend consortium kan een coach krijgen, die vanuit een neutrale rol de samenwerking kan stimuleren.

Workshop samenwerken voor potentiële consortia

Samenwerken is tweerichtingsverkeer. Samenwerken brengt voordelen, maar vraagt ook offers. Dit vraagt een mindshift. Daarvoor is vertrouwen en gelijkwaardigheid nodig. Om potentiële consortia te helpen bij hun beeldvorming over samenwerken wordt een workshop aangeboden waarin samenwerkingspartners samen dieper op diverse aspecten van samenwerken ingaan onder leiding van een ervaren verandercoach.

Twee voorbeelden van samenwerking

  • Samenwerken in onderhoud
    Binnen de Infra Combinatie Zuid-West (ICZ) hebben vier succesvolle infra-dienstverleners in civiele, elektro- en onderwatertechnieken en de werktuigbouw hun kennis, ervaring en marktpositie gecombineerd. Samen verlenen zij onderhoudsdiensten aan grote infrastructuur.
  • Samenwerken met Spare Parts
    In de luchtvaart is spare part pooling gemeengoed. Het is voor een operator ondoenlijk om op alle buitenstations een volledige set spare parts aan te houden. Daarom worden afspraken gemaakt over onderling uitwisselen van spare parts tussen verschillende luchtvaartmaatschappijen. Door tevoren afspraken te maken over hulp en financiële compensatie, ontstaat een evenwichtig platform voor onderlinge steun in geval van calamiteiten.

Geïnteresseerd?

Medio september bent u welkom op één van de zes informatiebijeenkomsten:

  • 20 september: Amsterdam
  • 21 september: Groningen20160801 samenwerkeninservicelogistiek
  • 27 september: Rotterdam
  • 28 september: Breda
  • 4 oktober: Arnhem
  • 5 oktober: Venlo

Voor vragen en ideeën kunt u contact opnemen met Wouter Nering Bögel of Sanse Bomhoff via het mailadres samenwerkeninservicelogistiek@districon.nl Verdere informatie is binnenkort te vinden op de webportal samenwerkeninservicelogistiek.nl. Via deze site kunt u zich aanmelden voor de informatiebijeenkomsten.