Home events CO2 toewijzen doe je zo

CO2 toewijzen doe je zo

Het wordt steeds belangrijker voor vervoerders en verladers om inzicht te krijgen in hun CO2-uitstoot. Met dit inzicht kunnen zij de CO2-uitstoot terugdringen en kosten besparen. Vanuit logistiek en transport komt hier nog een extra vraag bij, namelijk het toewijzen van CO2-uitstoot aan een lading per opdrachtgever. Opdrachtgevers en klanten vragen om betrouwbare cijfers. Het correct toewijzen van CO2-uitstoot is van groot belang, mede met het oog op de CO2-beprijzing die in 2023 van start gaat. Door nu al aan de slag te gaan om dit inzichtelijk te maken zijn verladers en logistiek dienstverleners klaar voor de toekomst.

‘CO2 toewijzen doe je zo’ is de eerste uit een serie webinars over Carbon Footprinting. Carbon Footprinting is een instrument waarmee de CO2-uitstoot door transport en logistiek in kaart wordt gebracht door het voeren van een goede basisadministratie van CO2-uitstoot, een gestandaardiseerde manier van berekenen en het analyseren van de gegevens. In deze webinars worden handvatten gegeven om de CO2-uitstoot gestandaardiseerd en betrouwbaar te berekenen met de hulp van een aantal richtlijnen.

Wat komt u tijdens dit webinar te weten?

In dit webinar wordt uitgelegd welke data nodig is en hoe de CO2-uitstoot aan een lading kan worden toegewezen, ook als er voor verschillende klanten wordt gereden.

De expert

Herman Wagter is programmamanager bij Connekt. Herman zet zich in voor duurzame oplossingen ter verbetering van transport en mobiliteit met de focus op beter en slimmer gebruik van innovatieve technologie.

Herman Wagter

Vragen en antwoorden webinar

Hieronder vindt u de antwoorden op de gestelde vragen die tijdens het webinar niet aan bod zijn gekomen.

Hoe worden alle beïnvloedingsfactoren meegenomen, bijvoorbeeld; de manier van rijden van de trucker, file’s en andere omstandigheden waar niet op gerekend kan worden? Hoe wordt de uitstoot van deze factoren meegenomen in de berekening?
De totale uitstoot is gebaseerd op de totaal verbruikte brandstof (per rit, dag, week of maand, wat maar beschikbaar en gemeten is). Daar zitten alle factoren bij elkaar in: omrijden, rechtervoet, type voertuig , tegenwind/hellingen, bandenspanning, aanrijden en afrijden, leeg rijden e.d. Die totale uitstoot wordt dan toegewezen aan de vervoerde lading. Zo wordt alles in één keer meegenomen, en gaat niks verloren. De meest complete en simpele manier.

Is de vogelvlucht over de weg kaartkilometers of hemelsbreed?
De gereden of gevaren afstand zit direct of indirect in de verbruikte hoeveelheid brandstof (indirect = kilometers maal specifiek verbruik). Dat is de kronkelige of rechte route die zo slim mogelijk gepland wordt door de vervoerder om alle opdrachten uit te voeren. De vervoersprestatie voor één deelopdracht is de hemelsbrede afstand tussen herkomst en bestemming van een van de ladingregels, dus gekoppeld aan deel van de vrachtbrief, de deelopdracht. Dat is hoe de opdrachtgever er naar kijkt: verplaats deze lading van A naar B. En daarvoor is hemelbrede afstand tussen A en B de goede maat.

Wij hebben te maken met een complex aantal eenheden. Volumeproducten worden gecombineerd met bigbags, lengtegoederen, pallets en tonnage. In het voorbeeld wordt uitgegaan van een pallet. Dat komt bij ons niet voor in de distributie. Hoe werkt dit?
In de praktijk van software zoals BigMile kunnen alle mogelijke eenheden door elkaar gebruikt worden in een transport: Deense karren, pakjes, tonnen, pallets, laadmeters, rolcontainers, volumegewicht bijvoorbeeld. Die wordt dan met standaard (of eigen specifieke) conversiefactoren naar elkaar omgerekend: het gaat er maar om hoeveel capaciteit die lading neemt van het voertuig. Dit werkt net zo als bij prijs berekeningen voor klanten.

Wij zijn nu bezig met Bigmile. Zijn er nog andere tools? Wij gebruiken deze om CO2 reductiemogelijkheden in het kader van Lean and Green in kaart te brengen.
Ja, er zijn verschillende tools. Deze tools meten vaak een gedeelte van de totale logistieke keten en/of rekenen op basis van kengetallen.

Zijn er mogelijkheden om gedrag van de ontvanger/consument te kwantificeren en eventueel belonen? Denk aan weinig retouren of geen beperkingen aan aflevertijdstip.
Ja, wanneer de data beschikbaar is, dan kunnen de gevolgen van gedrag geanalyseerd worden: vaak is er een flink verschil tussen twee klanten die vlak naast elkaar gelegen zijn. Dat komt vaak door aflevercondities. De e-commerce sector heeft op basis van dit soort analyses een voorspeller gebouwd (Bewust Bezorgd) die aan klanten laat zien wat de effecten van hun keuzes zal zijn.

En hoe gaat het systeem om met aanrijd kilometers? 
Als alle brandstof die in een dag of periode verbruikt is, meegenomen wordt, dan is meteen rekening gehouden met de aan- en afrijd kilometers.

Is het mogelijk een nieuwe aanpak inzichtelijk maken, bijvoorbeeld de e-commerce retour afhandeling? Retour direct doorsturen naar volgende klant, niet terug naar warehouse.
Jazeker, de impact kan gemeten worden door naar de KPI’s te kijken (die worden beïnvloed door gedrag/verbeteringen). Jazeker, het is mogelijk detail informatie kwijt te kunnen, die gemeten kan worden. Dan analyseren en/of rapporteren.

Datum

03 jun 2020
Verlopen!

Tijd

14:00

Lokale tijd

  • Tijdzone: America/New_York
  • Datum:03 jun 2020
  • Tijd: 08:00

Kosten

Gratis

Meer Info

Bekijk het webinar

Locatie

online
Categorie
Topsector Logistiek

Organisator

Topsector Logistiek
Email
info@topsectorlogistiek.nl
Bekijk het webinar
QR code