Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Vernieuwend scholingssysteem moet mensen doorlopend opleiden

Aanmelden voor

Vernieuwend scholingssysteem moet mensen doorlopend opleiden

Vernieuwend scholingssysteem moet mensen doorlopend opleiden

26 oktober 2016

Leestijd ± 2 minuten

Een integrale agenda voor een ‘Leven Lang Blijven Leren’ en een vernieuwend scholingssysteem zijn nodig als Nederland ook in de toekomst één van de meest concurrerende economieën ter wereld wil blijven. Deze ambitie maakt dat bedrijven uit de Topsectoren, onderwijsinstellingen én overheden hun krachten bundelen. Op 28 september was de kick-off van hun gezamenlijke agenda.

 Het project ‘Leven Lang Blijven Leren’ maakt deel uit van de Human Capital Roadmap 2016-2020. De Human Capital-coördinatoren van de topsectoren Energie en Logistiek, Marsha Wagner en Yolande de Heus, trekken deze actielijn. Simone Endert vanuit PBT ondersteunt hen daarbij. “De energie tijdens de kick-off was goed en de ambities zijn groot”, aldus coördinator Yolande de Heus. “Met vernieuwende oplossingen werken wij toe naar een convergerende – in plaats van divergerende – agenda voor een leven lang blijven leren:”, aldus Marsha Wagner van de Topsector Energie.

Regionale initiatieven

Vernieuwend onderwijs wordt op dit moment al met succes ontwikkeld en in de praktijk gebracht. Twintig vernieuwende pilots zijn daarvan het bewijs: regionale initiatieven, rijp en groen, die pionieren op gebied van vernieuwende scholing.

Onderzoeksagenda en integrale visie

De twintig vernieuwende pilots zijn een bron van inspiratie voor invulling van de ‘Leven Lang Blijven Leren’-agenda. De agenda moet straks ook leiden tot onderzoeksprojecten. Een platform van bedrijven uit de Topsectoren, kennisinstellingen en overheden pakt dit op. Ook zal dit platform in april 2017 een integrale visie presenteren op scholing in het beroepsonderwijs en voor werkenden.

Toekomstbehendige mensen

“Deze actielijn stimuleert een snellere kenniscirculatie en effectieve, toegankelijke scholing. Zo kunnen grote groepen mensen doorlopend worden opgeleid in de context van praktische innovaties. Dat vergroot de toekomstbehendigheid van mensen enorm”, aldus coördinator Marsha Wagner.

Integrale agenda voor ‘Leven Lang Blijven Leren’

Naast het onderzoeksplatform is een breder netwerk betrokken, bestaande uit onder meer de ministerie van Economische Zaken, Sociale  Zaken en Werkgelegenheid, en Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, het regieorgaan SIA, NRO, SURF, SEO, VNO-NCW en de onderwijskoepels.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Marsha Wagner via  of Yolande de Heus.