Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Toekomst van duurzame stadslogistiek in kaart gebracht

Aanmelden voor

Toekomst van duurzame stadslogistiek in kaart gebracht

Toekomst van duurzame stadslogistiek in kaart gebracht

25 april 2016

Leestijd ± 3 minuten

Op het Topsector Logistiek Jaarcongres is vandaag door Connekt / Lean&Green, TNO en CE Delft de “Annual Outlook Zero Emission City Logistics” aangekondigd. Deze Outlook is een jaarlijks terugkerende vooruitblik naar de toekomst van de bevoorrading van steden.

Nico Anten (Connekt):

“De vraag naar transport neemt, zeker ook door digitalisering van aankopen, sterk toe. Tegelijkertijd willen we minder uitstoot en overlast van dit transport. De vraag hoe je met minder bewegingen, toch meer de stad in kunt vervoeren, speelt bij vele partijen. Het belang dat de Topsector Logistiek aan de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (GD ZES) hecht, big_data_ (1 van 3)onderstreept dit. Ook de toenemende media-aandacht laat zien dat het onderwerp leeft.”

Zero Emission opschaalbare businesscase?

Het verduurzamen van de stadslogistiek is niet alleen een technologische aangelegenheid. Ook maatschappelijke trends, innovaties in de logistiek, gedrag en regelgeving bepalen de kansen en mogelijkheden. De Annual Outlook geeft, rekening houdend met al deze factoren, een inschatting wanneer een zero emission oplossing een gezonde opschaalbare businesscase kan worden.

Nico Zornig (TNO):

”De technologische ontwikkelingen tot verduurzaming van het transport gaan snel, zoals de overgang naar elektrisch en waterstof. Ook bestaande technieken bieden kansen voor verduurzamen. Je moet goed naar de verwachtingen kijken vanuit de logistieke sector ten aanzien van de technologieën die worden ontwikkeld en zorgen dat dat sterker op elkaar aansluit. Het is nu al goed mogelijk om ladingen tot 100 kg elektrisch de stad in te krijgen. Maar bijvoorbeeld zware bouwmaterialen zonder uitstoot aanleveren vraagt veel meer ontwikkeling en dus tijd. Willen de voertuigproducenten het vervolgens ook betaalbaar kunnen aanbieden dan is schaalgrootte van de markt een belangrijke voorwaarde.”

Huib van Essen (CE Delft):

“Technologische en  logistieke innovaties kunnen elkaar kunnen versterken. is heel divers. De eisen en mogelijkheden verschillen echter per vervoerssegment. Zo heb je in de stad te maken met bijvoorbeeld bouwlogistiek, maar ook vers/horeca-aanleveringen, bezorging van pakjes en/of afvallogistiek. Er zijn 1 miljoen bestelbusjes in Nederland, maar die worden heel divers ingezet. Maar het maakt nogal uit of je 100 km per dag met een bestelbus rijdt met lichte pakketten, of 350 km per dag met 1000 kg lading. Verduurzamen is overigens niet alleen een kwestie van brandstoffen en aandrijving, maar ook het resultaat van slimmer vervoeren. Niet na elkaar met halfvolle busjes de stad in, maar met verschillende stromen bundelen van transport en dus minder. Dat biedt kansen voor minder voertuig bewegingen en een betere business case voor bijvoorbeeld elektrische voertuigen.”

Gefundeerde inschatting

De Outlook wordt in het kader van de Topsector Logistiek jaarlijks, zeker tot 2020, herhaald en vernieuwd om de nieuwste inzichten te verwerken.

Walther Ploos van Amstel (Topsector Logistiek):

”In deze overgangsfase is het voor iedereen een hele uitdaging om alle ontwikkelingen te overzien en in te schatten hoe je de ontwikkeling kunt versnellen met de inzet van nieuwe logistieke concepten, technologie en beleid. De winst van deze Outlook is vooral dat het een systematische analyse is die een gefundeerde inschatting geeft. Je mag het oneens zijn met de inschatting, maar dan wel graag op basis van feiten, dan komen we verder. En door het jaarlijks te herhalen kunnen we zien wat in de praktijk sneller of langzamer gaat.”

De eerste Outlook zal begin 2017 gepubliceerd worden.