Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Het koffertje van Van Dijk: ‘Logistiek Nederland krijgt één gezicht’

Aanmelden voor

Het koffertje van Van Dijk: ‘Logistiek Nederland krijgt één gezicht’

Het koffertje van Van Dijk: ‘Logistiek Nederland krijgt één gezicht’

27 juli 2014

Leestijd ± 2 minuten

Op het gebied van logistiek moet Nederland een internationale toppositie blijven innemen. Dat is de ambitie die Topsector Logistiek heeft geformuleerd. Daarvoor zijn drie hoofddoelen opgesteld. Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland en inspirator van Internationalisering van het Topteam/Strategisch Platform Logistiek, heeft een vierde doel gelanceerd: het ‘Powered by Logistics’-koffertje.

Het eerste hoofddoel dat Topsector Logistiek voor het internationaliseringsoffensief heeft opgesteld, is het stimuleren van het aantal goederenstromen dat via Nederland loopt. Verder wil de Topsector meer logistieke activiteiten van buitenlandse bedrijven in Nederland realiseren en de Nederlandse logistieke kennis en kunde exporteren. Het koffertje ‘Powered by Logistics’ is daar een prima aanvulling op, vindt Arthur van Dijk. Wat zit er dan in die koffer? Van Dijk legt uit: ‘Je moet de koffer zien als een soort toolbox met daarin proposities, testimonials en andere instrumenten die nodig zijn om een aantrekkelijk verhaal te kunnen houden om Nederland goed neer te zetten in het buitenland.’

Reisagenda

Nederland staat bekend om zijn logistieke mogelijkheden. Maar er zijn zoveel belangen, projecten, acties en partijen – gemeenten, stadsregio’s, departementen, ondernemers – die zich vanuit de verschillende modaliteiten met het thema bezighouden, dat je niet weet waar je moet beginnen, vindt Van Dijk. ‘In de koffer die ik voor ogen heb, staat de Nederlandse propositie van wat logistiek in Nederland is. Die propositie, noem het een reisagenda, kan per Topsector of regio specifiek worden gemaakt. Als je meer goederenstromen door Nederland wilt laten lopen en je richt je op de Indiase farmaceutische industrie, dan houd je een ander verhaal dan wanneer je de fashionindustrie in Turkije toespreekt. De kern is wel hetzelfde, maar de toolkit bevat extra specifieke en actuele informatie, bijvoorbeeld over de organisatie en afwikkeling van de fysieke goederenstroom of de fiscale aspecten in die branche of in dat land. Soms is het advies: neem een expert mee. De koffer bevat geen verplichtingen, laat dat duidelijk zijn, het bevat instrumenten die je kans op een succesvolle reis vergroten.’

Van idee naar uitvoering

Het idee is inmiddels goed bevonden, nu volgt de uitvoeringsfase. ‘Het is ook positief dat we aansluiting hebben gevonden bij Holland Branding en dat we financiering hebben gekregen vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken. In september staat het eerste project op stapel waarbij we gaan vastleggen hoe we onze kennis van life science kunnen exporteren en vermarkten. Bestaand materiaal is hierbij het uitgangspunt maar dat zal bewerkt moeten worden, zodat het zo pragmatisch en aantrekkelijk mogelijk wordt.

Droom

Van Dijk heeft een droom. ‘Ik zou graag zien dat alle wensen vanuit de modaliteiten weg, water, lucht en rail bij elkaar komen in één logistieke alliantie. Dat iedereen die naar het buitenland gaat en iets over logistiek wil meebrengen zich daar kan vervoegen. Een centrale plek waar logistiek Nederland één gezicht krijgt. Dat proberen we mogelijk te maken. Ik moet zeggen: we zijn aardig op stoom.’