Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Data uit boordcomputers: een goudmijn?

Aanmelden voor

Data uit boordcomputers: een goudmijn?

Data uit boordcomputers: een goudmijn?

26 oktober 2016

Leestijd ± 2 minuten

NLIP heeft in oktober, na tendering, opdracht gegeven aan Lambooy Logistiek om het beschikbaar maken van primaire data uit onder andere vrachtwagens te vereenvoudigen. Momenteel ontwikkelen verschillende partijen ieder individueel interfaces voor een specifieke toepassing van bepaalde data uit boordcomputers. Voor elk van die interfaces moeten één-op-één afspraken worden gemaakt. Deze versnippering kost tijd en geld. Een standaard interface, bruikbaar voor alle toepassingen kan deze problemen wegnemen.

Welke toepassingen van deze data zijn denkbaar?

  • Control Towers biedt het inzicht op locatie en bestemming van vrachtwagens, evenals de voortgang (stilstand, rijden, ..), wat een betrouwbare planning ten goede komt.
  • Verladers kunnen de data gebruiken om lading en verbruikte brandstof met elkaar te koppelen (voor CO2 allocatie).
  • Logistiek dienstverleners kunnen de data gebruiken als bewijs voor gekoeld transport/ versheid van producten en de logistieke performance (tijd/ doorlooptijd) in detail meten.
  • De data is een bron voor statistiek, te gebruiken door het CBS en bijv. verkeerscentrales (aantal, herkomst/bestemming, routes) om het verkeersbeeld en de doorstroming te monitoren.
  • Gemeenten kunnen op basis van de data privileges verlenen, chauffeurs worden zonder extra handeling automatisch afgemeld en de digitale vrachtbrief automatisch geladen met benodigde data.
  • Tot slot biedt deze data de mogelijkheid tot driver feedback: inzicht in optimale snelheid en verbruik, gamification, verbruik- en rijgedrag.

Wat is de winst?

Bij succes kunnen we voortaan vrijwel alles rondom vrachtwagentransport afwikkelen met standaarden: de
informatie over lading en transport via de eerder ontwikkelde standaarden van Papierloos Transport en de inNLIP FMSformatie uit boordcomputers via deze standaard interface. De winst: optimaal gebruik van alle informatie met een minimum aan benodigde maatwerkoplossingen. En daarmee samenhangend: sterk vereenvoudigd beheer.

Wat is de aanpak?

Het is eerste halfjaar vindt inventarisatie plaats van bovengenoemde toepassingen en de wensen van de markt. Wie heeft werkelijk baat bij zo’n standaard oplossing? Wat is er al? Hoe is het geregeld? Welke data en modellen worden daarbij gebruikt? Een voorbeeld van een al bestaande toepassing is het Open Trip model, voor de Control Tower van Simacan. Wat is er nog meer op de markt? Is het wenselijk en mogelijk zo’n toepassing als basis/ standaard te gebruiken en uit te breiden? Daaropvolgende stappen zijn het onderzoeken van de haalbaarheid en het definiëren van een business model, een nadere uitwerking van de oplossing, het werken aan draagvlak, best practices en proof of concepts en tot slot de implementatie. De verwachte doorlooptijd van het project is 2 jaar.